top of page
  • Foto van schrijverCora Grootjen

Korte termijn focus in bedrijven; killing voor groeikracht!

Bijgewerkt op: 2 jun. 2020


Bij alle, écht alle bedrijven waar het onderwerp op tafel komt, klinkt hetzelfde geluid; "Ja, dat zouden wij ook weer eens moeten doen. Een keer écht opnieuw naar de markt kijken en zien of het niet slimmer kan dan hoe het nu gaat!" Als snel daarna volgen de overdenkingen; "Zijn wij eigenlijk wel genoeg alert op nieuwe kansen?" En "We komen er wel maar wat weten we nu eigenlijk echt van onze klanten?"


Bedrijven die vooral bezig zijn met de korte termijn verliezen waarde! (en leggen het in the end af). Er is een lange lijst te maken van verdwenen bedrijven. Over een periode van 100 jaar overleeft slechts 25%. Uiteraard zijn daar allerlei oorzaken voor. Maar schrijnend is wel dat het gros van de bedrijven en bedrijfstakken is verdwenen omdat ze de boot hebben gemist. Ze hadden niet óf te laat in de gaten dat de wereld verandert en dus iets 'anders' van hen wordt gevraagd!


Hoe kun je zoiets nu in een organisatie niet zien aankomen? En wat maakt, als je het al ziet, dat je alsnog níet gaat schakelen? Natuurlijk is het druk binnen ondernemingen. Voor je het weet is er weer een maand voorbij. De dagdagelijkse operatie, vragen, deadlines, rapportages. Nauwelijks tijd om even stil te staan, even echt om je heen te kijken!


Maar ondertussen verandert de wereld wel. Veel, snel en fundamenteel. Veel bedrijven en hele bedrijfstakken staan daarmee onder druk en dreigen hun betekenis te verliezen. Zoals in de auto-industrie (haar fossiele verdienmodel en ego gestuurde visie op de auto met de bestuurder als baas!), de energie wereld, (lokaal, groen, klimaatakkoord) maar ook op het vlak van opleidingen en trainingen (e-learning, life long, maatwerk) en retail. Overal is beweging, verandert de context, situatie en behoefte van de klant.


En zodra de werkelijkheid sterk verandert, ons handelen niet meer het succes oplevert wat we gewend waren.. dan ontstaat er een rare dynamiek. Dan gaan we vooral relativeren (het valt wel mee, is tijdelijk), leggen we oorzaken buiten onszelf (omstandigheden, anderen, pech, crisis). Maar heel zelden zie je dat teams of leiders zichzelf bevragen. Echt nieuwsgierig zijn, anders kijken! Vragen als of het nog wel klopt wat ze denken? Ze nog waar zijn alle aannames? Sterker nog, als zaken onder druk komen te staan, hebben we juist de neiging om ons nóg sterker vast te houden aan ons model van de wereld! Want dat geeft ons vertrouwen, rust, houvast. En dat is wat we willen, want veranderen maakt ons onzeker.


En zo draaien we in rondjes. Blijven organisaties, teams en individuen jaren doen wat ze al deden! Oók als het steeds slechter gaat.. Meestal net zo lang totdat er een nieuw partij komt, een andere aanbieder. Totdat de veranderde werkelijkheid hen onverbiddelijk inhaalt.


En dat terwijl in verandering vaak zoveel kansen huizen. Als je maar echt even anders kijkt. Het lef hebt van je vaste lijn af te wijken, je eigen beeld bevraagt. Met open mind en frisse blik naar die veranderde context kijken. Als mens, als team of organisatie.

Het is zó nodig maar zó vaak ook iets van later!


En natuurlijk doen we wel wat! We starten programma's, herzien processen, gaan lean of agile werken. En natuurlijk levert dat wat… Harde financiële resultaten. Maar de duurzame groei blijft uit. En al snel volgen er dan wéér schurende vragen: "Is ons business model nog wel actueel?" "Zijn we wellicht vooral aan het doorakkeren op gebaande paden. Gaan we op deze manier het verschil blijven maken?

Windowdressen doen we: hard werken, veel projecten, vergaderen, heidag, de touwtjes strak in handen, liefst met de concurrent in lijn. Want dan kunnen we taxerend wat opzij kijken.. Naar hun moves, strategie, producten en innovaties. Met in the the end die geruststellende conclusie: kijk, zo slecht doen we het nog niet. Zij zijn echt niet sterker!


Diep van binnen voelen en weten we dat het niet klopt! We raken niet de kern. Met elkaar laten we veel kansen liggen, we 'spelen' met onze toekomst, we verspillen!


Wat is de laatste keer dat jij met jouw team echt bij verandering hebt stilgestaan? Gewoon een dag, een sessie, uur. Met andere bril samen kijken naar jullie rol, positie en waarde, Als team, als mens, als organisatie. Wat je nu doet, richting prospect, klant omgeving, sluit dat nog op hun behoeften aan? Benut je echt je kracht, maak je gebruik van nu de beweging? Vaak worden deze vragen niet gesteld of blijven we het antwoord schuldig. Vaak zonder het besef dat we bij door voor de korte termijn te kiezen we kracht richting onze toekomst verliezen.


Wordt het niet eens tijd die vragen toch te stellen? Of de wereld nog klopt zoals we die zien?Of het waar is wat we over onze klanten denken? Of we echt weten wat de verandering met onze klanten doen? Of we met onze sterkte wel hetgeen nu de markt nodig heeft ook brengen? Heb jij het lef? Het lef om je waarheid te bevragen? Gericht (hernieuwd) open te staan en naar nu je markt, de ontwikkelingen en daar jouw specifieke en krachtige unieke onderscheid te kijken? Stap met ons uit die lange rij van volgers en concurrenten. Weg van commodotie en geen onderscheid, anders dan scherpe prijzen hebben?


Heb jij het lef om ‘anders’ te zijn? Anders naar jezelf, jouw markt, strategie en waarde te gaan kijken? Verfris, ververs, herijk, maak je kracht opnieuw tot waarde!



17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page