top of page
  • Foto van schrijverCora Grootjen

Klaar met 'Oude wijn in nieuwe zakken'?

Voor diegene die mij al wat langer volgt is mijn drijver wel bekend. Het heldere inzicht dat ons menselijk brein helemaal niet houdt van veranderen!


Het menselijk brein houdt niet van veranderen!

98% van onze weerstand tot verandering van wat we doen komt uit ons onbewuste brein! Ons zogenaamde systeem 1, ook wel ons oerbrein genoemd, is vanuit de evolutie al ingesteld op het voorkomen van risico's en verliezen! Het gaat daarmee kort gezegd bij keuzes altijd voor zeker versus onzeker. Het prefereert het bestaande boven nieuw en als het er op aankomt kiest het voor nu versus later. Sterker nog. Daar waar we keuzevrijheid zo hoog in het vaandel dragen wil de hilariteit dat we bij te veel keuze juist blokkeren!


Denk maar eens na.. een enorme koeling vol nieuwe, frisse, lekkere toetjes in de supermarkt... Hoe leuk het ook klinkt, voor veel mensen een regelrecht dilemma... het overgrote merendeel (76%) neemt na wat aarzelen alsnog gewoon het toetje wat ze eerder kochten mee naar huis!


Kiezen voor wat we kennen!

Dit volledig onbewuste proces zorgt er ongemerkt voor dat zelfs zeer gedreven en ervaren teams, of ze nu in de commercie zitten, de marketing of bijvoorbeeld een als projectteam werken in de bouw, ongemerkt en vaak volledig onbewust een stuk minder ‘fris’ naar haar markt, kansen of aanpak kijken dan verwacht of gedacht.


Far out in het overgrote deel doen we gewoon wat we altijd al deden! Pakken we een proces, markt of plan op zoals we dat eerder ook al hebben gedaan. En, het zal je niet verbazen.. dit maakt dat veel teams langzaam aan niet meer het resultaat krijgen wat ze eerder kregen! Langzaam zien we processen, plannen en trajecten met minder resultaat.


Energie, kracht en kansen verspillen!

Onbedoeld! Maar oh zo confronterend is het feit dat we, hoe graag we het ook willen; sterren zijn in verspillen! Het verspillen van kracht, energie, tijd, kansen en potentie.. Door steeds de keuzes voor het zelfde pad, dezelfde strategie en aanpak te maken. Enig idee wat dit mechanischme doet met onze groei, resultaat en (markt)ontwikkeling?


Daarom mijn pleidooi voor op cruciale, bepalende momenten het hanteren van gaan voor een echt andere aanpak! Je 'onbewuste' verleiden je kracht écht te boosten en voor nieuwe waarde te gaan. Door anders te kijken en gericht te herijken!


Anders kijken en gericht herijken!

Onderzoek wijst uit dat we met creatieve denktools en technieken ons brein vóór in plaats van tegen groei en vernieuwing kunnen laten werken! Creatieve Boost-sessies, waar wij de potentie bij teams mee lostrekken, doorbreken patronen, halen hen uit vaste overtuigingen, laten de energie stromen, zorgen dat er frisse nieuwe inzichten komen en maken dat er vanuit je unieke eigen kracht een doelgerichte sterke strategie en marktaanpak komt te staan!


Met anders kijken en creatief inzetten op herijken zet je de potentie van je team (weer) om in waarde!


Klaar met wijn in oude zakken?

Dus klaar met oude wijn in nieuwe zakken? Toe aan frisse inzichten, meer energie en winnende strategieën en aanpakken? Te veel energie kwijt nu door meer doen van hetzelfde of weer het geijkte plan, pad, proces of dezelfde aanpak die niet tot het nu gewenste resultaat leidt? Pak het dan nu aan! Verandering kan! Leer je team anders kijken!


Stop verspilling, ga anders kijken!

Zet nu de creativiteit aan en jullie groeibron open! Stop verspilling in je team, ga creatief herijken en zet je team aan op fris en anders kijken! Wij helpen je graag! Marktkracht in waarde vertalen is onze passie en dit doen we met mooie sessies en een zeer positieve drive! Meer weten? Bel! 06 435 99 496 of kijk op onze website: Refresh your value!




5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page