top of page
  • Foto van schrijverCora Grootjen

Let op voor klantbrein-pijn!

Bijgewerkt op: 8 feb. 2022

Actie, instemming, akkoord, een opdracht, een fijne samenwerking! Is dat niet wat we uiteindelijk willen? Een soort van ‘eindbestemming’ in veel van onze relaties? Denk maar aan je klanten, relaties, samenwerkingspartners maar ook medewerkers of leden.

Om je doelen te realiseren is het cruciaal de ander ‘enthousiast’ te maken! Op de ‘juiste’ manier op ons en ons plan aan te haken. En dat kan alleen door in het brein van onze ‘klant’ de juiste verbinding te maken.. Daarmee zijn of haar aandacht te triggeren en bij hem of haar echt de kern te raken!


Het brein van je ‘klant’ bepaalt!

98% van alle beslissingen neemt jouw klant, medewerker, partner onbewust! Wie denkt dat ratio het verschil maakt… Ons beslisproces verloopt voor 98% volledig ongemerkt en volautomatisch! Dus…. Weet jij hoe daarin de juiste ‘knoppen’ te raken zodat een proces niet de verkeerde kant op schiet?!


Denie, Detail, Delay = NEE!

Als we willen dat er echt een besluit genomen wordt in een relatie; om met elkaar in zee te gaan, de opdracht te geven of samen een traject aan te gaan dan is het proces daarnaartoe van groot belang en waarde. En hoe simpel het ook klinkt.. het goede gevoel en de juiste snaar raken is daarbij van enorm belang, net als zorgen dat iemand geen onnodige obstakels hoeft te beleven!


Want.. ons brein heeft daar een hekel aan. Wil bij voorkeur soepel geleid worden naar ‘nieuwe’ besluiten. Besluiten die volledig op zijn of haar waarden en gevoel aansluiten. Het beste besluit is niet vanzelfsprekend de aantrekkelijkste voor ons mens! Dus dat ‘moet’ je sturen! Obstakels ervaren maakt dat we kritischer gaan zijn, zaken over-analyseren! En voor je het weet zit je verstrikt in één van de meest gevreesde strategieën van afhaak: Denie, Detail, Delay = NEE!


Aandacht en (H)erkenning = ACTIE!

Dus waarom niet aandacht besteden aan een proces wat juist verbind! Ons brein houdt van gerichte aandacht, vind herkenning daarbij fijn! Haak aan op het brein door aandachtsvol voor wat je klant echt raakt te zijn. Wees gericht op zijn waarden en belangen en zorg dat hij zich herkent in jouw gesprek, vragen, beelden of teksten en hij of zij haakt absoluut én graag op je aan!


Hoezo werkt dit?

Ons brein houdt van herkenning, voorstellen die hem of haar aanspreken en het beslissen hem logisch en eenvoudig maken! Dan hoeft het brein niet aan het werk! En hoe we dat ook vinden, zo werkt het! Dus waarom daar niet stil bij staan als we het proces in gaan?

Geef je klant of doelgroep namelijk die zo belangrijke AHA-erlebnis! Dat moment en gevoel van ja, dit is voor mij, dit gaat over mij en gaat mij helpen bij specifiek mijn vragen, probleem, uitdaging of pijn! Creëer gericht AHA-momenten en zorg dat er dat eerste kwartje valt. Dan heb je zijn of haar volle aandacht en is er ruimte voor daarbinnen jouw waarde! Investeer in dit moment waarop hij of zij jouw waarde plotseling heel helder ziet en geniet!


Met een AHA-Erlebnis kan alles veranderen

Investeer in het moment waarop alles kan veranderen. Dit zijn momenten waar je ‘gewoon’ naar toe kunt bouwen!


Met mijn relaties duik ik daartoe regelmatig in het brein! Het brein van klanten en relaties! Met behulp van een frisse eigen creatieve aanpak gaan we aan de slag met raakpunten! Niet schieten in voor de hand liggende aanpakken


en oplossingen maar echt anders kijken en met elkaar vernieuwende keuzes maken! Want…AHA is nodig om te voorkomen dat je inspanningen op voorhand effect loos gaan zijn!


Start 2022 vanuit het brein!

Starten vanuit het brein, de psychologie van beïnvloeding geeft een totaal andere kijk! Met deze relatief jonge techniek in marktbenadering krijg je een andere en frisse kijk op je kracht, waarde en de wijze waarop je impact op en voor jouw klant en markt kan maken.


Belangrijk juist in deze tijd? Waar waarden veranderen in een periode van transformatie. Ga meer impact maken, wees je con-cullega’s voor! 2022 het jaar van het anders kijken en groeien!











Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page