top of page
  • Foto van schrijverCora Grootjen

Ook net te vaak die 'goede' tweede?

Bijgewerkt op: 8 feb. 2022

Een krachtige winnende strategie, scorende ideeën. Het team vol energie, frisse inzichten en de focus vol op winnen! We weten het allemaal! Winnen is geen toeval; maar in 98% van de gevallen een keuze!


Uren overleggen!

Uren met elkaar overleggen. Eén op één, in groepen. Meningen, visies, goede intenties en inspanningen die vaak resulteren in eindeloze sessies met een enorme eindspurt en fingers crossed bij het indienen.


Maar wat als je merkt dat hetgeen je doet, in sommige gevallen niet meer brengt wat je wilt? Als de plannen en overleggen niet blijken te doen wat nu echt nodig is? Winnen! Als er onvoldoende frisse wind, juist gerichte energie en focus in je team lijkt te bestaan. Of voorstellen nét aan de essentie voorbij lijken te gaan. Wat doe je dan als je volgende keer toch écht wilt winnen?


De nummer één frustratie!

Met recht dé nummer één-frustratie van projectteams, salesteams, directies, managers, afdelingen én medewerkers is enorm hard werken en dan de winst nét niet halen. En dat is uiteraard wat we willen tackelen! Ombuigen naar scoren. Naar een aanpak waarmee je alle kracht, potentie en capaciteit van je team ontgint en gericht op winst en het raken van de essentie aan gaat boren! Met elkaar gaan voor hernieuwde energie, een frisse blik en het beste uit het team en de organisatie halen. Waarmee we met krachtige nieuwe inzichten en aanpakken voor de echte winst gaan.


Het goede nieuws is, het kan! Zelfs relatief eenvoudig! Als we eenmaal inzien en ons realiseren dat zelfs het beste, meest gemotiveerde en krachtigste team ongemerkt last heeft van 'narrow focus' en terugvallen op gevestigde patronen, aanpakken en denkwijzen. Én dát het welhaast onmogelijk is dat zélf dan nog te zien, laat staan te omzeilen.


Ons sales-brein houdt van gebaande paden!

Ons brein is er van oudsher primair op gericht ons te behoeden voor elke vorm van verlies of pijn. Dit maakt dat we heel allert moeten zijn als er binnen een organisatie, team, project of proces innovaties en of vernieuwende aanpakken nodig zijn. Ons neemt namelijk 98% van al haar beslissingen volledig onbewust én op de automatische piloot. Daarbij schakelt zij heel graag en vaak op hetgeen ze al kent, weet wat het is en vaker heeft gedaan. Ons brein doet er onbewust van alles aan om vernieuwing, verandering en uitdagingen tegen te gaan.


Als wij dat zo laten zul je zien dat je team het moeilijk vind bestaande paden te verlaten. Bij voorkeur gaat voor al eerder benoemde, bekende oplossingen, voorstellen, aanpakken en insteken! Reden hiervoor. Ons brein kiest liever vertrouwd dan dat zij het risico neemt iets nieuws te kiezen waarmee zij haar gezicht, grip, goede naam of controle kan verliezen.


Loss aversion; formeel de angst om te verliezen

Loss aversion heet dit fenomeen. Omschreven door Amos Tversky en Daniel Kahneman. Dit zorgt er voor dat we verlies te allen tijde proberen te ontlopen en liever gebaande paden blijven afstropen. Maar soms levert dit je juist verlies! De echt gaat je voorbij. Soms moet je 'andere' keuzes maken om te winnen. Slimmer, vernieuwend, anders gecombineerd, creatiever, vanuit nieuwe denkrichtingen en visies.


Creativiteit kan het brein tot 'een ander pad' verleiden!

Wil je winst, beter scoren, je onderscheiden? Dan moet je dus feitelijk het brein eerst ‘omzeilen’. Als dat je lukt kun je namelijk het daar aanwezige potentieel aanboren. Met frisse nieuwe ideeën inzichten, oplossingen en aanpakken echt krachtig scoren. Gaan voor onderscheid, nieuwe én krachtige keuzes, bewust (!) én winst!


De Creatieve Business Boost

En dat is wat gebeurt tijdens een Creatieve Business Boost. Dan maken we met het team brein een krachtige weg om de beperkingen heen!

Door het inzetten van creatieve denktools zorgen we dat ons brein geen tijd krijgt om nieuwe paden ons alsnog te blokkeren. Waarin dit resulteert?


  • Meer en andere inzichten en oplossingen

  • Onmogelijkheden naar kansen keren,

  • Los komen van beperkende gedachten die nieuwe plannen torpederen..

  • Krachtige aanpakken en voorstellen!

  • WINST!

Het met je team een keer ervaren?

In dat belangrijke offerte traject, of bij jullie nieuwe plannen voor marktbenadering? Als jullie aan de slag willen met je positionering of het realiseren van groei bij een specifieke doelgroep? Wij garanderen je verrassende, concrete en vernieuwend scorende uitkomsten waarmee jullie hernieuwde groei en succes behalen. Een Creatieve Business Boost kan ingezet in principe al jullie belangrijke business-vragen en uitdagingen!


Je interesse gewekt? Neem dan zeker even contact met ons op. Dan kunnen we de mogelijkheden bespreken. Je zult verstelt staan van de kracht en de vernieuwde energie die dit je team gaat brengen! Het is ze gegund met al dat harde werken!











13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page