top of page
  • Foto van schrijverCora Grootjen

Denken als Designer geeft nieuwe groeipaden!

Denken als een designer brengt groei op 'nieuwe' paden!


Ken jij het belangrijkste verschil tussen traditioneel denken en denken vanuit creatieve technieken zoals bijvoorbeeld design thinking? Als commercieel groeicoach, business innovator en master creatief denken vond ik het geweldig met deze techniek te kunnen gaan werken: Design Thinking! Een creatieve werkwijze om met vernieuwend, krachtig en bij het nú aansluitend resultaat uitdagingen of vraagstukken aan te gaan.


Het grootste verschil met traditioneel denken


Het grootste verschil tussen het traditioneel en ‘vernieuwend’ denken is dat bij Design Thinking vraagstukken eerst vanuit een breder én vooral ook ontdekkend perspectief worden bekeken. Zonder direct verkokering, vastzetten als feit en zonder vernauwing van ons denken. Terwijl bij de meer traditionele aanpak we vooral voor analyseren gaan, kijkend naar verzamelde feiten, het verleden, wat we deden én hetgeen bekend en bewezen.


Design Thinking; kans- en klantgericht opbouwen


Design Thinking, Creatief refreshen noem het een strategie, methode of werkwijze. In mijn optiek is het een frisse en krachtige manier om naar je markt, team en organisatie te kijken. Vanuit een outside in en open benadering eerst oordeel loos inzoomen op de context kansen en jouw waarde.


Om vervolgens met elkaar ‘vernieuwend’ richting te bepalen en in veilige afgebakende testfase feedback vanuit je markt en of klant op gaat halen. Waarna we met de daarbij geoptimaliseerde aanpak verder gaan.


Traditioneel denken; Afbouwen wat is, feiten en historie


Voor ons brein is het oh zo verleidelijk. Kijken wat is, wat was en ons dan op bekende bewezen paden bewegen. Enerzijds omdat dat wat we kennen en gewend zijn ons vaak als vanzelf comfortabel maakt, anderzijds omdat we heel graag onze keuzes aan feiten en data toetsen, we het fijn vinden als ons ‘brein’ in de keuze die we op gevoel willen maken vanuit data en rationele argumenten wordt bevestigd.


Feiten en historie onzin?


Dan helemaal niet meer baseren op historische data en vol voor creativiteit gaan? Nee dat is niet wat wij doen of adviseren. Ook in de Refresh aanpak vormen data en analyses de basis. We houden de dominante paden in ons brein daarbij wel net iets beter in de gaten. We passeren met behulp van creatieve denkvormen en de basis vertrekpunten van designthinking een aantal menselijke brein-hiaten. Om gebruik van die ongekende kracht te kunnen maken, de bron waarop we met ons team vaak onbewust zitten: de kracht en kennis waarmee we fris en vernieuwend naar situaties kunnen kijken!


Nieuwe oplossingen ontdekken vanuit ruimere nieuwe denkkaders. Iets wat zeker in en na deze coronatijd nodig is en gaat zijn!


Juist in én na corona starten die andere bril op!


Met Corona is onze markt, de behoefte en drijfveer van onze klant enorm gaan bewegen. Het oude is en geldt niet meer, sommige dingen gaan weer terugkomen terwijl op andere vlakken vernieuwende beslissingen moeten worden genomen. Juist hierin helpt procesmatig aan de slag gaan met in het proces de juiste mate van creatief denken. Doelgericht, strak geleid, facts gedreven en analyses gericht verweven. Maar met op het juiste moment precies de juiste en voldoende ruimte om nieuwe-tijds ontwikkelingen en uitdagingen een juiste plek te geven. Van hieruit je marktaanpak herijken zorgt voor anders en met groei als resultaat naar je richting kijken.


Nu krachtig herijken!


Wij begeleiden teams met ambitie tot groei om hun marktaanpak (weer) scherp te stellen! Niet zonder traditioneel denken maar wél met de kracht van creatief en ontwerpend denken. Omdat juist die mix zorgt voor een krachtige herijk van nu je marktbenadering. Waarmee groei weer vanzelf kan gaan door de juiste knoppen kritisch bij te stellen! Heb je interesse? Bel ons!


36 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page