top of page
  • Foto van schrijverCora Grootjen

Coolblue; de kracht van anders kijken!

Bijgewerkt op: 2 feb. 2021


Coolblue gaat gas en stroom verkopen! ‘Wij worden het eerste energiebedrijf dat minder energie wil verkopen’, aldus Pieter Zwart, bestuursvoorzitter van Coolblue vandaag in de Volkskrant.


Een heel mooi voorbeeld van out of the box en anders kijken naar je kansen als bedrijf. Los van vaste denkkaders, fris kijken naar de mogelijkheden van nieuwe paden. Voor groei! Van je omzet, je positie en je waarde!


Het vergt lef, een open mind. Door anders te kijken - waar ligt die net andere kans - ontdek je nieuwe bronnen. En laat dat in het geval van Coolblue nu een energiebron zijn.


Hoe gaaf hier de live-combinatie; van lef hebben om 'met de stroom' mee te gaan en toch geheel je eigen keuze te maken. Met anders en fris kijken nieuwe groeipaden in slaan.


Was dit een logisch te verwachten actie? Hadden we deze al kunnen voorzien? Leuk om even op in te zoemen.. een korte analyse misschien te maken.


Laten we dat eens doen aan de hand van het groeimodel van Ansoff. Meestal koppel ik hem dan ook heel graag aan de waardestrategiën van Treacy en Wiersema. Maar voor nu gaan we ons tot Ansoff sec beperken.


Igor Ansoff (1918- 2002) was een vooraanstaand Russisch Amerikaanse wetenschapper, autoriteit op het gebied van strategie. Wereldwijd bekend met zijn model, de Ansoff matrix.

Deze groeimatrix onderscheidt vier groeirichtingen bekeken langs de assen markt en product.

  1. Marktpenetratie (bestaande markt, bestaande producten)

  2. Productontwikkeling (bestaande markt, nieuwe producten)

  3. Marktontwikkeling (nieuwe markten, bestaande producten)

  4. Diversificatie (nieuwe markten, nieuwe producten)

Zie onderstaand het plaatje. En hierin valt gelijk de groeistrategie van Coolblue nu op. Krachtig in de markt aanwezig, daarbinnen de groei in haar bestaande portfolio stevig ingegaan en ingezet. Waarbij ze binnen nu haar markt, de vele Coolblue fans, klanten, volgers vanuit haar enorme merkkracht, positie en zorgvuldige opgebouwde imago vol op het aanbieden van een nieuwe dienst inzet.


Een geweldige move als je het mij vraagt. En een heerlijke out of the box, verfrissende beweging naar nog meer waarde. Mooi te volgen hoe de klanten, markt, concurrenten hier nu mee omgaan.


Wat zegt het jou deze beweging? Ook al even nagedacht over hoe dat in jouw markt nu loopt en gaat. Komt er bij jou straks ook een Coolblue in jouw markt kijken? Of sta jij zelf voor groei in en buiten jouw markt al aan. Mocht je een keer fris en anders aan de slag willen met de waarde van jouw organisatie. Laten we dan met Ansoff in gedachten en Pieter als inspiratie voor een Korte Refresh Boost Sessie gaan. Weer of meer groeien vanuit jullie kracht of waarde! Het kan eenvoudig zijn en snel gaan!




15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page