Als we iemand aannemen of inhuren, kiezen we vaak voor de kandidaat met de meeste branche-ervaring. Maar is dat de slimste keus? Of verspeel je daarmee kansen?
De wereld verandert snel. Voor veel organisaties ligt de pittige uitdaging hun verkregen positie vast te houden of business verder uit te breiden. Het veld rond ons, van groeiende concurrentie, vormt het strijdveld voor klant-aandacht en nieuwe opdrachten. Via een groeiende gremium aan kanalen zetten we van alles aan om de gewenste groeicijfers te blijven halen. Maar hoe doe je dat? Hoe onderscheid je je daarbij echt als partij? Hoe kom je bij de plek van gewaardeerd business partner en hoe ga je dat blijven?
Als groei niet meer vanzelf gaat begint de zoektocht naar onderscheid; meerwaarde! Je wilt je Customer insight vertalen naar aansluitend aanbod. Je onttrekken aan de prijsstrijd. Dit vraagt om fris en anders kijken! Naar de markt, je klant. Echt luisteren, verdiepend inleven. Behoeften in aanbod vormgeven. Om passende en vernieuwende waarde-strategieën.
Het betrekken van een 'buitenstaander'; als regisseur of creator, iemand los van jouw branche maar met veel ervaring, kan zo'n proces verrijken en versterken! De kennis van hoe het ging, wij van onze branche weten en denken is intern immers ruimschoots aanwezig. Lastiger wordt het vaak om intern echt die andere bril ook op te zetten. In de huid van je klant te kruipen, je gevestigde orde uit te dagen, de status te bevragen.
Hiervoor is iemand nodig, die niet alleen nieuwsgierig is maar ook mensen kan uitdagen. Iemand die observeert, analyseert, objectief, rechtvaardig en die out of the box kan schakelen. Iemand die mensen inspireert, motiveert en meeneemt buiten standaard kaders.
Het aansluiten van een creator, een specialist met veel vak- maar weinig branche-ervaring de kijk op de situatie verfrissender én completer maken. Hiermee wordt het mogelijk om krachtiger vertaalslagen te maken. Vernieuwender en duurzamer door dat je weer echt verbinding gaat maken en waarde uit de markt kunt halen. Het aanstellen van een 'outsider' stelt je in staat de boel weer even lekker op te schudden, het teams even los te trekken uit die kudde. Iets wat zowel het plan, de impact van het team als het resultaat alleen maar zal verrijken.
Wil jij nu met jouw bedrijf ook met die commerciële herijk aan de slag. Een verfrissing van je strategie, merk, positie en marktbenadering? Om groei te creëren, een krachtige next step te definiëren? Ik zou het zo zeggen: Make yourself proud, choose Out! Uit je segment, je branche, je beperkte manier van kijken en denken, uit je comfort zone! Laten we vooral een frisse doorstart maken! Go Out, Go Wild, zorg dat je een frisse outsider met ervaring uit verschillende branches binnenhaalt. Die brengt je sneller en anders bij die echt bepalende subtiliteiten van klantgedrag. En.. dat is hetgeen waar we voor gaan om iets nieuws te proberen en via een gerichte strategie het tij naar groei te keren.

Comentarios