top of page
  • Foto van schrijverCora Grootjen

Waarom is de ene kroeg zo goed als leeg en kun je bij de ander niet meer binnen?

"Toe, ga nou even mee! Carnavallen.. Vinden we gezellig!" Ik was het niet van plan.. Maar ach waarom ook niet? Ook wel even lekker, paar uurtjes. Als 'Import-Brabander' even de Kaaiendonkse sfeer opsnuiven.


Een uur later loop ik in een in vrolijke kleuren uitgedost Oosterhout! Druk.. maar gezellig. Al was het aardig dringen om daar de ‘leukste’ kroegjes binnen te komen.


De ‘leukste’ carnavalskroegjes?

Was het ene kroegje nu leuker dan de ander? Wat opviel was dat de menigte zich op sommige plekken massaal verschanste voor de deuren van juist die ene toch al zeer overdrukke kroeg. Terwijl het op andere plekken, bij toch ook leuke kroegjes, nog een stuk rustiger was én het ook maar niet leek te willen gaan lopen.


Ik sprak voor een van die kroegjes een fervente Kaaiendonkse carnavaller. Hij gaf aan het zo gek te vinden dat het er vanavond zo stil was. Dit omdat de avond er voor de mensen juist hier met de 'benen buiten' hadden gehangen!


Een boeiend fenomeen!

Hoe zit dat dan? Wat is hier aan de hand? Dit is een fenomeen wat ook wel bekend staat als 'social proof'! Het bewijs dat als mensen positief zijn over een product, dienst of in dit geval locatie, andere mensen ervan overtuigd raken en geloven dat het goed is dit ook te doen of te volgen.


Mensen zijn als 'wezens' onbewust continu op zoek naar sociale bewijskracht om het te helpen bij keuzes. En social proof, ofwel iemand anders die ook gaat voor die keuze, geeft hen extra zekerheid dat een bepaalde keuze klopt!


Met zijn allen door dezelfde deur!

Vandaar dat mensen met carnaval vaak met zijn allen voor dezelfde deur of in het zelfde straatje staan! Dat mensen liever wachten op een plekje op dat ene toch al overvolle terras in plaats van neer te strijken op dat net wat rustigere terras ernaast. Vandaar dat mensen liever een reis boeken die door andere reizigers eerder als goed en positief beoordeeld is, dan dat ze voor die uitdagende reis gaan zonder beoordelingen.


Goed voorbeeld doet goed volgen!

Dit bijzondere fenomeen, onder andere beschreven in het boek Influence van Cialdini, kun je ook inzetten voor je organisatie! Zie hiervoor onderstaand 3 voorbeelden:

Voorbeeld 1: Reviews in je marketing

Zet social proof in als marketing tool. Verzamel positieve reviews. Klanten of relaties die enthousiast over jou, je diensten of producten praten. Zeker nieuwe gebruikers, die nog de eerste stap moeten zetten kunnen door het lezen van herkenbare en goede reviews net even dat duwtje in de rug krijgen om contact te leggen.


Voorbeeld 2: Symbolen van klantvertrouwen

Naast aan het op je site of in je communicatie vermelden van reviews kun je dan qua social proof ook denken aan symbolen van klantvertrouwen. Bv rankings van klanttevredenheid, likes op social media. Of een mooie case studie met klantervaring. Waarin andere klanten op de waarde voor hen van jullie product of dienst ingaan.


Voorbeeld 3: Inzet ambassadeurs en branchepartners

Ook kun je in je communicatie of bijvoorbeeld ook een voorstel of klantpresentatie gebruik van aanbevelingen door een (in het vakgebied) bekende specialist, branchepartner of andere influencer maken. Een sessie waarbij een case wordt toegelicht, waar een branchegenoot aangeeft hoe hij de samenwerking of toepassing heeft ervaren. Een specialist die zich uitlaat over jullie kwaliteit of testen. Het zet mensen aan, geeft vertrouwen en draagt bij aan positieve stappen zetten.


Social proof werkt; het helpt mensen bij keuzes maken!

Social proof bepaald onze keuzes meer dan we denken! Meer weten? Of weten hoe je 'klantbeïnvloeding' in jouw marktbenaderingsstrategie in kunt zetten en mee kunt nemen? Neem dan gerust een keer contact met me op.


Vele organisaties, zoals Dura Vermeer, De FNV en meerdere gemeenten (klik hier voor meer partners) gingen je voor... 😉 Laat je deze kans niet ontnemen!


(Dit laatste is een andere brein-beïnvloedingstechniek (Loss Aversion) die je gericht in kunt zetten!)


Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page